La verificació com a element clau en la lluita contra la desinformació

27 Mayo - 2019

La verificació o el fact-checking, així com les FakeNews i la desinformació, no són temàtiques noves. Verificar allò que es publica és un dels fonaments del periodisme. Des de principis del segle XX que existeixen unitats de verificació als principals mitjans de comunicació. Actualment, des de l'auge del debat al voltant de la desinformació, hi ha una creixent oferta de sistemes i projectes de verificació. Molts d'aquests sistemes estan vinculats a mitjans de comunicació, però també n'hi ha molts altres vinculats a activistes, ciutadans o organitzacions preocupades per la democratització de la informació i la intoxicació informativa.

La plataforma Xnet va presentar a l'auditori de la UPF Barcelona School of Management l'informe "#Fakeyou: Fake News i desinformació: monopolis de la manipulació informativa i retalls de la llibertat d'expressió", un estudi que advoca per actualitzar i ampliar els àmbits d'acció dels protocols de verificació de fakenews. Aquest informe, dut a terme en el marc del Postgrau en Tecnopolítica i Drets en l'Era Digital de la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra, ​​critica la 'línia normativa' imposada a Europa. "Cal actuar d'una manera efectiva contra les Fake News, però sense atacar a la llibertat d'expressió", ha assenyalat Levi, qui aposta perquè Catalunya sigui un "exemple pioner" en la solució del problema que representen les notícies falses i les seves recomanacions legislatives perquè puguin ser adoptades pel Govern de la Generalitat i replicar-se en altres països europeus.

Per això compta amb el suport de l'Oficina de Drets Civils i Polítics de la Generalitat de Catalunya (ODCP), qui vol donar continuïtat a la investigació de Xnet i la UPF Barcelona School of Management. Des del postgrau se seguiran creant propostes de polítiques concretes que abordin la desinformació i combatin les retallades de drets plantejats en ocasions com a solució davant la problemàtica. Per a això, la plataforma Xnet i el Postgrau en Tecnopolítica continuaran endavant amb el seu treball de recerca rebent el suport logístic de l'ODCP. A més, en el marc d'aquesta col·laboració s'obriran espais de discussió i esmena de propostes oberts a tota la ciutadania.

A l'informe 'Fake news y desinformación: monopolios de la manipulación informativa y recortes de libertad de expresión' es proposa més verificació i menys censura com a estratègia contra la desinformació. Per a això es recopilen les principals eines i experiències existents en termes de verificació a més de realitzar una denúncia davant de situacions de retallades de llibertats fonamentals que deriven de la desinformació i les Fake News. Definitivament, la verificació informativa ja no és un monopoli de la professió periodística.

Des de Xnet i el Postgrau de la UPF Barcelona School of Management expliquen que hi ha una gran varietat de projectes de verificació o fact-checking, sobretot a Europa i els EUA. Alguns d'aquests projectes s'articulen al voltant de xarxes com IFCN -referent mundial- on es comparteixen pràctiques i protocols, posant al centre elements com la necessitat d'independència i imparcialitat, la transparència (de fonts, organització o metodologies) i les polítiques de correcció. Per això s'estan creant i compartint noves tecnologies (com el MachineLearning o Intel·ligència Artificial) que permeten agilitzar i potenciar la verificació.

Algunes de les mesures proposades des de l'informe apunten cap a incidir en el Fact-checking des de la font d'informació, per això proposen impulsar normatives que obliguin a fer verificacions a priori (no a posteriori), sobretot en el cas de peces informatives que es viralitzen mitjançant pagaments i cobraments. Finalment, des de Xnet i el postgrau de la UPF Barcelona School of Management posen el focus en sistemes alternatius de verificació com el peer-review científic o els sistemes de verificació distribuïda per tal d'enriquir el debat i les propostes entorn a la verificació. D'aquesta manera, la verificació distribuïda, amb transparència i oberta, apareix com una eina que democratitza la comprovació de la "veritat", cosa que fins ara estava en mans d'uns pocs.

Simona Levi és directora del Postgrau en Tecnopolítica i Drets en l'Era Digital de la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra. També és fundadora de la plataforma Xnet, directora de teatre, dramaturga, estrateg tecnopolítica i artista multidisciplinar.