La formació de directius: complexitat, practicitat i oportunitat

15 Noviembre - 2019

Josep Maria Galí
Vicedegà d'Executive Education a la UPF Barcelona School of Management

-

"Enfadar-se és fàcil, però enfadar-se amb la persona adequada, en el moment oportú, amb el propòsit just i de la forma correcta, això ja no és tan fàcil".
Aristòtil

Res com els clàssics per reflexionar. Proveir als directius una pila de coneixements i habilitats,potser no és difícil. Però transmetre coneixement, eines i habilitats a la persona adequada, en el moment oportú, i de la manera més correcta i pràctica això ja no és tan fàcil, o rematadament difícil, segons com es miri.

La formació de directius és una branca de la formació on les escoles de management, universitats i consultores passen el seu test més àcid. Funciona o no funciona. Ras i curt. I sense excuses, donat que és una formació oberta, normalment sense titulació i completament -i afortunadament- desregulada. Demaneu a qualsevol persona o a una empresa de què li ha servit invertir recursosen formació de directius. Ho tenen perfectament clar. Els ha servit o no els ha servit.El mercat de la formació de directius està sota la pressió directa, clara i diàfana de la utilitat percebuda deldirectiu o empresa que l'ha seguit. No hi ha excuses. I ser excel·lent en formació directiva és una tasca especialment complexa donades les dimensions que aquesta formació ha de contemplar si vol ser eficaç.Podem estructurar l'espai de formació directiva en quatre blocs, que recullen per un cantó la dimensió cognitiva o afectiva de l'aprenentatge, i de l'altra la dimensió individual o relacional del mateix.

'Demaneu a qualsevol persona o a una empresa de què li ha servit invertir recursosen formació de directius. Ho tenen perfectament clar: els hi ha servit o no els hi ha servit'

Un primer quadrant englobaria la formació més tradicional, basada en l'aprenentatge cognitiu a nivell individual. Models de gestió i decisió, metodologies d'anàlisi i presa de decisions amb una utilitat directament funcional, orientada a la presa de decisions en àrees funcionals, noves tècniques que generen noves oportunitats. Aquest és el quadrant en el que les escoles de negoci tenen i tindran més competència d'operadors de formació que son capaços d'estructurar una oferta formativa no presencial amb uns costos molt més reduïts que els costos tradicionals de les escoles de Management i les universitats. L'agilitat d'aquests operadors és molt superior a la de la Universitat i escoles tradicionals, que arrosseguen estructures pesades, rígides que cosa moure, i que produeixen coneixement a partir de les inquietuds dels acadèmics, que sovint no inclouen tots els temes rellevants d'una industria o d'una problemàtica de Management.

El segon quadrant ens envia a la formació de dirigents a nivell individual en aquells aspectes que tenen que veure amb l'auto regulació, l'auto control, l'auto percepció, la millora de les habilitats emocionals, de la comprensió de l'altre, de d'interpretació dels senyals subtils que envien els individus i els grups en les organitzacions. Algunes de les millors escoles del món en formació de directius presenten un portafoli de seminaris i cursos presencials que amb un treball intens, continuat i assistit prometen fer assequible de manera pràctica una formació d'un personalitat directiva molt complexa, amb habilitats mlt avançades del que s'anomena intel·ligència emocional, habilitats que es consideren fonamentals per dirigir una organització en un entorn disruptiu com no havíem vist mai i que muta a una velocitat al que cap estructura rígida pot adaptar-se satisfactòriament.

El tercer i quart quadrant ens posen el marc en el qual les habilitats cognitives i emocionals es desenvolupen en l'àmbit social, bàsicament en l' àmbit de la gestió de grups de persones. El desenvolupament de competències de gestió en aquest àmbit és un camp privilegiat de la formació de directius més excel·lent. Es en aquest tipus de formació on el rol del facilitador de l'aprenentatge en grup és fonamental. Els participants aprenen sobre ells mateixos a través dels altres, i aprenen dels altres posant en pràctica – en risc- la seva pròpia vulnerabilitat, en processos d'alta intensitat cognitiva i emocional. Els directius que han passat per formacions com aquesta de manera satisfactòria reconeixen com el procés de desenvolupament d'aquestes competències els ha fet pujar un esglaó o dos en la seva maduració personal, i en la comprensió de fenòmens d'alta complexitat pels quals no hi ha referents ni models aplicables.

'Ser excel·lents en el desenvolupament tutoritzat i curat d'habilitats personals, de lideratge i de gestió d'equips, vet aquí quins son els reptes als que ens enfrontem en el desenvolupament de la formació per a directius'

La disponibilitat d'eines de formació no presencials ha posat en entredit el model tradicional d'escoles presencials que estan centrades de manera molt intensiva en el primer dels quadrants, bàsicament per la manca de competitivitat en el cost que elsparticipants han d'assumir. I no ens referimnomés el cost dels cursos sinó el cost total (cost del curs més costos de desplaçament, de manca de conveniència, de rigidesa d'horaris i de disponibilitat ara i aquí, que és el que necessiten els directius quan han de resoldre problemes pels que no tenen eines i competències suficients).Integrar aquest model d'ensenyament en les escoles de Management i ser excel·lents en el desenvolupament tutoritzat i curat d'habilitats personals, de lideratge i de gestió d'equips, vet aquí quins son els reptes als que ens enfrontem en el desenvolupament de la formació per a directius en les escoles de Management.

També et pot interessar:
Nous cursos Executive