La Cultura necessita un pla de xoc post-COVID

23 Abril - 2020

El COVID-19 i la consegüent declaració de l'Estat d'Alarma ha impactat de forma molt acusada i directa al sector de les indústries culturals. La cancel·lació de tots els esdeveniments i espectacles de caràcter cultural en espais públics i privats i el tancament de cinemes, museus, teatres, llibreries, etc. representa un revés excepcional en els ingressos de les indústries i agents culturals, molt tocats encara per la crisi de 2008, per la tendència a la digitalització, la pirateria i l'aparició de grans plataformes com Amazon o Google.

'La cultura necessita un pla de xoc urgent per afrontar la crisi del COVID'. Jorge Carrión, escriptor i director del Màster en Creació Literària, i Pepe Zapata, director de TresC Comunitat Cultura i Alumni de la UPF-BSM, coincidien en el debat sobre Repensar la Cultura organitzat per la UPF Barcelona School of Management. 'Cal repensar-ho tot. La biologia, el COVID, està accelerant la digitalització del món i haurem de revertir la tendència per tornar a les formes analògiques de cultura i lectura', assenyalva Jorge Carrión.

Carrión i Zapata van ressaltar el valor de la cultura a la societat i l'esforç especial realitzat per mantenir propostes culturals alternatives durant el confinament. 'Això hauria de generar polítiques clares de protecció i consum cultural com a sector generador de riquesa, innovació, creativitat i, el més important a hores d'ara, cohesió social'.

Per a tots dos, el COVID ha accelerat la transformació digital i hi haurà un abans i un després. 'Caldrà trobar formes híbrides i connexions entre el físic i el virtual. Caldrà trobar connexions també amb altres àmbits com l'educació, el turisme i l'oci o la salut ja que s'ha demostrat que la cultura és un instrument de benestar tant físic com mental', afegia Zapata.

El futur i els reptes del sector són immensos, tot i que Carrión i Zapata van intentar delimitar alguns pros i contres.

Malgrat el confinament, el sector ha aconseguit:

• Mantenir el contacte amb el públic
  • Establir noves propostes i relacions
  • Consolidar comunitats
  • Situar els projectes culturals en el centre

Després del confinament i com a reptes futurs, el sector ha de:

• Avançar en la transformació digital
  • Apostar per projectes que combinin el presencial i el virtual
  • Consolidar l'oferta online
  • Paquetitzar experiències en col·laboració amb altres sectors
  • Fomentar la cultura participativa i el prosumidor

Veure el vídeo de la sessió en directe