Juan Velasco: 'Els artistes comencen tocant en bars i acaben convertint-se en megaempreses que necessiten un Business Manager'

13 Enero - 2016

'Tant de bo quan jo vaig començar, algú hagués donat aquesta classe i aquest curs', afirma Juan Velasco, el principal expert en royalties i optimització de drets d'artistes a Espanya. Ell porta, des de fa 13 anys, treballant per a Julio Iglesias. Li agradava la música i va ser guitarrista en una banda de blues a Madrid a principis dels 90. Es va formar en Administració i Direcció d'Empreses i va començar treballant en una companyia discogràfica independent fins a donar el salt a EMI, WARNER i fins a ser director del Departament de Màrqueting Estratègic de Sony Music. Al llarg de la seva carrera professional, ha estat involucrat en més de 400 llançaments de discos i ha intervingut en la carrera de més de 100 artistes, nacionals i internacionals. Avui és l'encarregat de supervisar els royalties i treballar braç a braç amb Julio Iglesias, l'artista espanyol més internacional.

Juan Velasco va visitar dilluns la UPF Barcelona School of Management precisament per parlar del paper del 'Business Manager' i l'optimització d'ingressos per royalties als estudiants del Postgrau en Gestió del Negoci Global de la Música. 'La figura del Business Manager no és molt coneguda perquè només existeix en artistes d'àmbit mundial, que venen en molts països. Un artista local no sol tenir un business manager ja que és la internacionalització i el volum de negoci el que força aquest perfil que bàsicament es podria resumir en "fer més diners de la marca". La diferència entre el mànager i el business manager és que el seu ADN més econòmic. La nostra posició està just al mig de l'entramat dels ingressos de totes les àrees i l'artista: companyies, editorials, societats autorals, d'intèrprets i la nostra feina és optimitzar el flux i desenredar l'opacitat que encara avui existeix al món royalty. És Big Data que cal tractar i interpretar per a una millor optimització dels drets de l'artista'.

Velasco explica que no només és un tema de control i optimització d'ingressos sinó d'assessorar a l'artista sobre la seva posició en el mercat en els diferents països. 'No és el mateix vendre a Espanya, que als Estats Units, a la Xina oa Austràlia. Segons creix l'artista, neix l'empresa. I les empreses cal mantenir-les i, si es pot, fer-les créixer. I això exigeix ??optimització constant en el món en què vivim. El paper del Business manager és gestionar totes les societats i empreses que administren repertori gravat, autoral, etc. incloent negocis auxiliars com marxandatge, perfums, i tot tipus de cessions de marca o imatge', comenta.
'Els artistes comencen tocant en bars i acaben sent senyors de negocis que es mouen en avió privat, tenen moltes inversions diversificades i, de tant en tant... canten', bromeja.

El món del Business Manager és paciència, analítica, i altres variables que l'artista a vegades li costa de pair. Per això -adverteix- s'ha de tenir coneixements del món de la música però també del món de l'empresa, les finances, les lleis que regeixen aquesta activitat com la mercantil o la llei de propietat intel·lectual i, sobretot, de fiscalitat... Velasco va explicar com es fa l'anàlisi de liquidacions de discogràfiques, d'editorials, de societats autorals i d'intèrprets als alumnes. I va afegir: 'Si us voleu dedicar a això, us recomano també aprendre a gestionar la relació amb l'artista, em refereixo a la intel·ligència emocional, la gestió de persones, de sensibilitats, generar confiança, trets que són comuns a tots els artistes'.

Velasco va parlar de casos d'èxit com el de Bruce Springsteen que 'té la millor oficina de business del món enfront de Michael Jackson que volia controlar-ho tot personalment i això els pot conduir a una caiguda de la seva carrera artística'.

'L'artista ha de confiar i delegar en un equip solvent i sòlid que l'ajudi i protegeixi els seus interessos', conclou Velasco.