Josep Lafarga ens explica algunes dades sobre la salut del sector editorial i la relació del gremi amb el Màster en Edició

21 Abril - 2016
  • L'any passat per Sant Jordi es van vendre 1,5 milions de llibres i es va facturar 20.350.000 d'euros

La facturació del llibre s'espera que augmenti lleugerament el 2015 (al voltant d'un 3% tot i que les xifres oficials es coneixeran al mes de juny), segons les estimacions de la Federación de Gremios de Editores de España (FGEE). 'Amb la crisi, el sector ha perdut més del 30% de la facturació. El 2009 rondava els 3.000 milions d'euros i avui està al voltant dels 2.000 milions. La caiguda sembla que s'ha parat però encara hi ha molt per recuperar', explica Josep Lafarga, Secretari General del Gremi d'Editors de Catalunya. Amb motiu de la celebració el proper dissabte 23 d'abril de la Diada de Sant Jordi, els editors confien que el creixement de la facturació es mantingui.

L'últim informe d'hàbits de lectura de la Generalitat de Catalunya reflecteix que el 66,3% dels catalans es declara lector i llegeix per oci una mitjana de 10,3 llibres cada any. Fa cinc anys eren el 62,3% tot i que la mitjana europea és del 68%. 'Un dels objectius que hauria de tenir el país és incrementar els hàbits de lectura i per a això cal aplicar mesures a nivell educatiu perquè els hàbits lectors es conreen des de petits i per a això la lectura a l'escola és essencial', comenta Lafarga. Sobre compra de llibres, ha crescut el nombre de persones que adquireixen llibres, passant del 46,5% el 2011 al 47,9% el 2015. Si bé hi ha més gent que compra llibres, es constata que es compren menys exemplars. La mitjana és de set llibres a l'any. 'Només el 5% de les vendes són digitals tot i que el 24% dels catalans declara que llegeix llibres en suport digital, per tant, hi ha un notable gap fruit de la pirateria i per això cal exigir un major compliment de la Llei de propietat Intel·lectual', afirma Lafarga.

Pel que fa a Sant Jordi, les vendes de l'any passat van ser de 1,5 milions d'exemplars i es van facturar prop de 20,35 milions d'euros. Lafarga espera que aquest any 'el temps ens acompanyi i que la gent gaudeixi de la festa'.

Barcelona, motor del sector

La declaració de Barcelona Ciutat de la Literatura per part de la Unesco i la seva entrada en el marc de la Xarxa de Ciutats Creatives d'aquest organisme és una oportunitat per al sector editorial que confia que aquest reconeixement faciliti la consolidació de molts dels esdeveniments entorn al món del llibre que ja se celebren a la ciutat: Setmana del llibre en Català, BCN Negra, Setmana de la Poesia de Barcelona, etc., la creació d'altres, impulsar el teixit de llibreries, augmentar els ajuts a la formació en plena metamorfosi i la promoció de la lectura i dels autors als centres escolars, etc.

Barcelona concentra les grans editorials com Planeta, Penguin Random House, RBA, Anagrama, Salamandra, Acantilado, entre moltes altres. 'És, sens dubte, una de les grans capitals editorials del món i cal posar tot això en valor'.

Relació amb el Màster en Edició

Lafarga reconeix que la Universitat Pompeu Fabra, per mitjà del professor Javier Aparicio Maydeu i el Màster en Edició que imparteix la UPF Barcelona School of Management, ha suposat una gran aportació en la formació del sector. 'El Màster en Edició de la UPF, després de 20 anys de formació, és tot un referent del món acadèmic editorial en llengua espanyola. Alguns dels 5.000 professionals que actualment treballen en el sector han passat per les aules de la Pompeu i és indubtable el valor que s'ha traslladat al sector'. El Màster, que ha servit per proveir talent i professionals en tota la cadena del llibre, compta amb el suport i col·laboració de tot el sector editorial espanyol, des del Grup Planeta, Anagrama, GOOGLE, Penguin Random House, Grup 62, Círculo de Lectores, CEDRO, la Fira del Llibre de Frankfurt o el mateix Gremi d'Editors de Catalunya, entre molts altres.