L'humor i la comèdia triomfen com a mestre de cerimònies però... Com es prepara un bon guió?

29 Octubre - 2014

Humorista, mestre de cerimònies, actor, presentador, monologuista còmic, comentarista de ràdio i televisió, guionista, conferenciant ... l'humor i la comèdia triomfen en teatres, ràdios i televisions, i també a les grans gales i esdeveniments de tota mena. Eva Hache va presentar els premis de la Lliga de Futbol Professional, Dani Romero serà el presentador dels Goya 2015 i el Neil Patrick Harris, més conegut com Barney Stinson en la comèdia 'How I met your mother', conduirà la famosa gala dels Oscars.

Però ser mestre de cerimònies d'una gala, reunió corporativa o lliurament de premis no és una tasca fàcil. Requereix talent, ritme, control, dots d'actor i sobretot un bon guió. 'De tots els treballs que un guionista i un creatiu audiovisual pot desenvolupar, la d'escriure una gala de premis és potser la que més por ens transmet', admet Enric Pardo, guionista i creatiu de ficció d'El Terrat i codirector del Postgrau en Escriptura del Guió Televisiu per a Programes d'Entreteniment i Humor que imparteix l’UPF-IDEC. Parlem amb ell sobre com es prepara el guió per una gala d'aquestes característiques.

Què requereix un guió per a un mestre de cerimònies?

Per definició una gala sempre és llarga i avorrida i té un problema afegit: hi ha massa agents/clients involucrats. En el cas d'un lliurament de premis cinematogràfics com ara els Goya o els Oscars, has d’agradar i entretenir els companys de la junta de l'Acadèmia, els professionals de la indústria, la cadena de televisió i els espectadors. Cadascun d'aquests clients vol alguna cosa completament diferent fins i tot de vegades contraposada. El fet que en els últims temps es triï humoristes per conduir les gales és fruit de la transversalitat de l'humor i de la màxima que diu que una cosa ‘llarga i divertida’ és millor que ‘una llarga i avorrida'.

Quines són les claus i els mecanismes de l'humor i la comicitat avui dia?

L'humor té diverses claus i mecanismes. Tècniques que han funcionat tota la vida i que simplement es van actualitzant amb el transcórrer del temps, perfeccionant i polint a força de talent i pràctica. D'altra banda, les societats més avançades són aquelles que es poden riure de les seves desgràcies. Actualment vivim moltes desgràcies al nostre voltant. L'emoció que predomina avui en dia és la indignació i la ràbia i l'humor l'utilitza i ho fa més viral, si s’escau.

Hi ha actors còmics o actors amb un bon guió?

Si no hi ha història no hi ha comèdia i per addició no hi ha actor. Si no hi ha acudit no hi ha humor. Ara bé, un bon acudit pot ser llençat a les escombraries per un mal actor. I un acudit ‘normalet’ pot ser aixecat fins al riure per un actor excel·lent. L'ideal és intentar arribar a l'excel·lència amb un molt bon acudit i el millor actor per defensar-lo.

Mantenir l'atenció del públic en una gala tan llarga i de format repetitiu no és fàcil, què cal fer?

Meravelles. I recomano, no mirar twitter o et pots voler suïcidar. De fet, en moltes ocasions és més divertida la gala a Twitter que la gala a la pantalla de la tele. De les últimes gales de lliurament de premis que tots recordem van ser les dels Globus d'Or conduïdes per Ricky Gervais. El motiu és que van ser transgressores i diferents. Aquesta diferència i originalitat amb el seu humor punyent va molestar a alguna gent, però ens va fer riure a molts altres. Cada vegada que sortia a l'escenari l'espectador tenia la sensació que podia dir qualsevol cosa. Aquesta capacitat de trencar les normes i les expectatives demostra un talent extraordinari i el camí a seguir en una gala: que pugui passar qualsevol cosa i jugar amb les expectatives de l'espectador.

Diries que l'humor és un art o es pot treballar.

L'humor és un art que necessita ser treballat, com totes les arts. Ara bé, els anglesos utilitzen el terme "play" (interpretar). A mi m'agrada pensar que l'humor és un art amb el que necessites jugar.