Els experts debaten sobre l'educació empresarial conscient a la UPF-BSM

22 Agosto - 2023
Experts debate about conscious business education at UPF-BSM

"En un context VUCA (volàtil, incert, complex i ambigu), el propòsit de l'educació empresarial conscient és "educar els líders empresarials i emprenedors actuals i de la pròxima generació a Europa perquè facin negocis de manera conscient", va dir Marcos Eguiguren, rector associat de projectes estratègics. A la UPF Barcelona School of Management, durant el seu discurs de benvinguda a la recent Jornada Presencial Anual sobre Educació Empresarial, que es va celebrar durant dos dies a les instal·lacions de l'escola, i on una sèrie d'experts en educació empresarial conscient van debatre i compartir reflexions sobre el tema.

La visió general de l'educació empresarial conscient, va afegir Eguiguren, es basa en tres punts:

• Tots els estudiants de negocis a Europa han d'ensenyar pràctiques empresarials conscients com a part de la seva formació acadèmica.
  • Les facultats de negocis de les universitats i escoles de negocis haurien d'integrar metodologies i mentalitat de lideratge i gestió conscients en els seus programes educatius, des de grau fins a formació executiva.
  • La recerca acadèmica ha d'estar disponible per desenvolupar pràctiques empresarials conscients per funcionar de manera eficaç.

A la primera sessió de visió general, la professora Dorianne Cotter-Lockard de la Universitat de Saybrook es va preguntar què vol dir ser conscient. "Ser conscient significa ser conscient del nostre món interior i exterior, estar completament despert", va explicar. "Inclou l'autoreflexió sobre les mateixes creences, emocions, motius, valors, objectius i impacte. I la consciència també inclou la capacitat d'abstracció que permet als humans gestionar la complexitat".

Després d'això, Cotter-Lockard va proposar una definició de negoci conscient: un enfocament del negoci que té en compte els impactes directes i indirectes de les pràctiques empresarials en totes les parts interessades, inclosos els empleats, els clients, el medi ambient i la societat en general.

"També implica cultivar una cultura de consciència i consciència entre els empleats, promoure la col·laboració i l'empatia, i fomentar el creixement i desenvolupament personal i professional", ha afegit. "En última instància, els negocis conscients tenen com a objectiu crear un món més equitatiu, resilient i pròsper mitjançant l'ús del poder i els recursos de les empreses per contribuir al bé general".

Els quatre principis del negoci conscient són la integració de les parts interessades, el propòsit superior, el lideratge conscient i la cultura i la gestió conscients, va concloure. I aquests principis estan interconnectats i es reforcen mútuament; fonamental, no tàctic ni estratègic; i representen els elements essencials d'una filosofia empresarial integrada que s'ha d'entendre de manera holística per manifestar-se de manera efectiva.

L'enfocament del lideratge humanista

A continuació, va seguir una sessió magistral a càrrec de Michael Pirson, professor de gestió humanista de la Universitat de Fordham, que portava per títol "Educar els estudiants de negocis per fer negocis de manera més conscient: l'enfocament del lideratge humanista".

El professor Pirson va despertar moltes preguntes: estem a prop de l'extinció humana? Som organitzats per a la supervivència? Necessitem un lideratge millor? Un nou sistema operatiu? O un nou nucli (és a dir, la interfície entre el maquinari i el programari)?

"Hem de canviar de mentalitat", va respondre, "perquè els problemes no es poden resoldre amb la mateixa mentalitat que els va crear. Però també tenim el canvi de sistema operatiu". Pirson va plantejar una dicotomia entre un model econòmic (amb la responsabilitat com a maximització) model versus ahumanista (amb responsabilitat com quedar-se o arribar a la zona operativa segura i justa), o si ho desitgem, una història econòmica (l'"homo economicus") versus una història humanística ("l'homo sapiens"). I no hi ha dubte que "una perspectiva humanista permet un millor lideratge", ha conclòs.