Èxit de l'EdTech Barcelona, primer fòrum sobre innovació en l'educació

26 Febrero - 2020
  • Més de 370 persones assisteixen a la UPF Barcelona School of Management a la jornada del Tech Spirit Barcelona

Com serà l'educació dintre de 10 anys? Quin paper jugaran les noves tecnologies? Quin serà el rol del professor? Existiran les aules? Aquestes i moltes altres qüestions van ser debatudes a l'Edtech Barcelona, el primer fòrum sobre innovació, tecnologia i educació celebrat en la UPF Barcelona School of Management dins del Tech Spirit Barcelona. Si alguns pensaven que el sector de l'emprenedoria i les startups en el camp de l'educació era menor, l'Edtech va demostrar que hi ha molts interessats -més de 370 assistents en un acte organitzat en tan sols quatre dies- i més innovació de l'esperat. Realitat virtual, realitat augmentada, robòtica, gamiificació, mobilelearning, narrativa transmèdia, experiència d'usuari… 'Estem avui aquí perquè crear un ecosistema EdTech és important. S'ha de fer visible i s'ha de connectar amb altres ecosistemes tech de la ciutat', assenyalava Albert Garcia Pujades de Foxize, impulsor de la jornada al costat de Snakson, SekLab i BeChallenge, i professor també de la UPF Barcelona School of Management.

I és que el sector tecnològic s'ha convertit en l'aliat del coneixement i l'aprenentatge. 'Fins ara teníem sempre un mateix llibre per aprendre. Avui les noves tecnologies ens permeten adaptar aquest llibre a noves maneres i formes d'aprendre', apuntava Roger Pastor de Deloitte. Sembla clar que les noves generacions -però també les velles- estan buscant noves maneres d'aprendre. La neuroeducació diu que l'emoció és el motor per a l'aprenentatge i la tecnologia ha de ser un avantatge i no un inconvenient. 'A través de la tecnologia (realitat virtual, augmentada, gamificació, natarrativa transmèdia, etc.) podem generar noves experiències d'aprenentatge, més divertides, més emotives i sobretot més efectives', afegia Xavi Pasqual de BeChallenge.

Que les noves formes d'aprenentatge no concerneixen únicament a les noves generacions va quedar clar en la xerrada sobre Learnibility, dirigida pel professor Lluís Vicent, director de la programació online de la UPF Barcelona School of Management. 'Les persones tenen tendència a acumular coneixement però el mercat laboral i les empreses demanden cada vegada més soft skills i habilitats. Com ensenyem la capacitat d'aprendre coses que encara no sabem que es necessitessin aprendre?' Això és precisament la learnibility, la capacitat per aprendre noves habilitats al llarg de la vida i respondre amb rapidesa als canvis. 'Ja no serveix només ensenyar coneixements per a ser advocat, dissenyador o comptable, cal ensenyar a avançar al ritme que ho fan la societat i les empreses i a estar en sintonia amb un món en constant transformació', assenyalaven els ponents.

Edtech Spain

Després de més de set xerrades, dos tallers i molt, molt de debat sobre innovació i educació es va constatar que l'ecosistema Edtech de Barcelona és molt potent i ha d'impulsar-se. Per això, es va anunciar oficialment la creació d'Edtech Spain, l'associació espanyola d'Edtech, una organització sense ànim de lucre que té per objectiu unir forces en l'ecosistema espanyol de startups relacionades amb les EdTech i generar impacte no sols econòmic sinó social mitjançant la innovació en l'educació. Edtech Spain formarà part de la European EdTech Alliance i confia a sumar en ella a totes les Edtech, empreses i centres educatius que apostin per impulsar la transformació de l'educació a Espanya.