Dones en l'advocacia: moltes a la base, poques al cim

8 Marzo - 2021

"Cal acompanyar les dones en la seva carrera professional, animar-les i formar-les en el lideratge. El 60% del talent és femení, no podem deixar-lo perdre"

advocacia

"La presència de les dones en l'advocacia es pot il·lustrar amb una piràmide: moltes a la base, poques al cim". Amb aquesta frase resumia Míriam Company, advocada penalista a Molins Defensa Penal, Alumni i professora de la UPF Barcelona School of Management, la presència de les dones en el món del dret durant la taula rodona sobre talent femení en l'advocacia que ha organitzat la UPF-BSM per celebrar el Dia Internacional de la Dona.

La ponència ha comptat també amb la presència de Ramon Ragués, director acadèmic del Màster Universitari en Advocacia de la UPF-BSM, i amb Mariona Xicoy, responsable de la selecció d'advocats a Uría Menéndez i professora de l'Escola. Ambdós han coincidit que a les classes de Dret ja fa anys que hi ha més alumnes dones que homes, però "la realitat també mostra que aquelles que arriben a ser catedràtiques són només el 21%", ha lamentat Ragués. "La dona està present en els estudis, però aquesta disminueix a mesura que es pugen graons a la carrera professional", ha resumit el professor, que ha reflexionat sobre com canviar el paradigma. "Cal posar certes qüestions sobre la taula", ha sentenciat.

En aquest sentit, Company ha recordat que "fa només dos segles, Concepción Arenal va haver d'estudiar la carrera de Dret de forma clandestina". "S'ha avançat", ha apuntat, però, tanmateix, ha denunciat que encara que les dones compten amb les mateixes oportunitats durant l'etapa formativa, l'accés al món laboral i a la seva cúpula es complica per a elles.

Cuidar el talent femení

Davant d'aquest panorama complex, Mariona Xicoy ha destacat la importància dels processos de "mentoring". "Cal acompanyar la dona en la seva carrera professional, animar-la i formar-la en lideratge", ha considerat la professora de la UPF-BSM. I és que el rol social empeny les dones a, més enllà de competir en el món professional, fer front a un altre repte gens senzill: la conciliació entre la vida personal i la professional. "Se'm planteja difícil", ha valorat Company sobre aquesta possibilitat, i ha denunciat que la societat "està massa acostumada a veure com les dones renuncien a la seva vida professional per cuidar la família, però no al revés". Sens dubte, la pandèmia no ha ajudat a suavitzar aquesta xacra.

Xicoy, amb dècades d'experiència al món de l'advocacia, ha animat les empreses a "aspirar a la flexibilitat per integrar la vida professional i personal" de les dones, ja que "el 60% del talent és femení i no podem deixar-lo perdre". En aquest sentit, la ponent ha fet una altra crida. En aquesta ocasió, a cadascuna de les dones: "Agafeu cada oportunitat que se us presenti, encara que creieu que no podreu amb tot. Podreu". I ha conclòs: "Hem de fer un pas endavant, perquè si no manaran sempre ells".