"El cinema mai mor, es transforma"

17 Febrero - 2021

Ha mort el cinema? Amb aquesta qüestió va començar la quarta sessió dels Diàlegs Humanístics UPF 2021 amb Carlos Losillas i Violeta Kovacsics, crítics de cinema i professors a la Universitat Pompeu Fabra i l'ESCAC. No obstant això, per resoldre el dubte, els ponents van optar per "rebobinar" i situar-se en un estadi previ en el qual es van preguntar "què és el cinema?" i "què pot arribar a ser?"

Amb aquestes premisses, els crítics i els professors van debatre sobre el passat i el futur del cinema sobre el qual, van concloure, "mai mor, es transforma". "El cinema com a qüestió econòmica es transforma constantment, ja que estem en un sistema capitalista: si no és a través de la pantalla, serà a través de les plataformes, però mai morirà", va afirmar Losilla. Tanmateix, els dos crítics van compartir la idea que "cert cinema sí que ha mort". Si més no, la idea que se'n tenia.

"El cinema va néixer amb la projecció pública dels germans Lumière i el seu caràcter públic no ha desaparegut ni desapareixerà, però està canviant", va reflexionar Kovacsics, que va argumentar que el cinema està experimentant una projecció més "individualista". Ara bé, en aquest nou context, quin lloc ocupa el cinema en l'univers de la cultura?

Ambdós professors van coincidir amb la idea expressada per Losillas que "darrerament, el cinema ha mort en el camp de la cultura". "Ja no compta per a res", va lamentar, a què Kovacscics va afegir que el cinema "ha deixat de ser l'art que congregava les diferents arts i acaparava tot l'interès al segle XX". En aquest sentit, durant la sessió es va manifestar la necessitat de "reivindicar el poder del cinema com a art aglutinador", en un moment, va matisar Kovacscics, "en el qual segueix oferint-nos una visió única del que estem vivint".

Davant els canvis constants que experimenta la indústria del cinema, va llançar-se una pregunta a l'aire: "Què pot fer la crítica i els espectadors pel cinema?"

El pròxim 23 de febrer, es reprenen els Diàlegs Humanístics amb Natalia Fabra, professora d'Economia a la Universitat Carlos III de Madrid i directora d'EnergyEcoLab, i Humberto Llavador, professor d'Economia a la UPF, a la Barcelona GSE i investigador de l'Institut of Political Economy and Governance (IPEG), per parlar sobre les "Oportunitats econòmics i socials davant la crisi climàtica".

Consulta el programa sencer

• 23 de febrer: "Oportunitats econòmiques i socials davant de la crisi climàtica"
  • 2 de març: "Les xarxes socials i la comunicació avui dia: la vida en temps tòxics"
  • 16 de març: "Economia després de la pandèmia"