“La digitalització no pot anar en detriment dels drets"

8 Octubre - 2021
Secretario de Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales, Roberto Sánchez

Garantir que la transformació tecnològica asseguri un "creixement inclusiu i just, no només econòmic”, aquest ha estat el missatge del secretari d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures Digitals, Roberto Sánchez, en les jornades El futur de la digitalització celebrades a la UPF Barcelona School of Management. Sánchez ha advertit que la digitalització "no pot anar en detriment dels drets".

Les jornades han estat impulsades pel Govern i les institucions europees, així com altres 70 institucions, amb la participació d'experts i directius de grans empreses.

"Hem d'enfrontar la digitalització amb un punt d'humanisme propi de la cultura europea"

En la sessió inaugural han participat la consellera d'Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina; el primer tinent d'alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni; i el rector de la Universitat Pompeu Fabra, Oriol Amat.

El rector de la UPF, que ha obert l'acte, s'ha referit a les bondats i oportunitats de la digitalització en el món de la docència i la formació universitària en relació amb el món de l'empresa. En aquest sentit ha lamentat que “existeix una bretxa entre el que les universitats ensenyen i el que la societat demanda. Les universitats públiques d'Espanya encara tenen poca relació amb el sector empresarial”.

Creixement inclusiu

En el seu discurs, el secretari d'Estat ha subratllat que “el nostre repte és aconseguir que la modernització asseguri un creixement inclusiu i just, no només un creixement econòmic”. Així Sánchez ha advocat per "enfrontar la digitalització amb un punt d'humanisme propi de la cultura europea".

Segons el secretari d'Estat, aquesta recepta per encarar els desafiaments que planteja la societat que s'obre després de la pandèmia de covid-19, marcada per la revolució tecnològica, ha de servir per "no deixar a ningú enrere" i ha de contribuir al fet que la transformació digital "no vagi en detriment dels drets" dels ciutadans.

"Cal tenir molta cura per fer-lo bé", ha subratllat. Sánchez també ha ressaltat l'oportunitat que s'obre amb els fons de recuperació europeus ja que permetran, ha dit, "invertir en sis anys l'equivalent al que hem invertit en 30 anys", en al·lusió als 140.000 milions d'euros assignats a Espanya.

Experimentar més

En la seva intervenció, la consellera Alsina ha demanat experimentar més amb més proves pilot des del sector públic i "esperar una mica" a regular la tecnologia. "Més val esperar (...), provar què funciona i què no i regular després", ha opinat.

"Experimentar és una paraula que està prohibida en el sector públic, perquè l'associació de desaprofitament de recursos públics és molt perillosa i temptadora", ha assenyalat la consellera. Alsina també ha situat com a motors de canvi la col·laboració públic-privada i aprendre a utilitzar la intel·ligència col·lectiva, que ella defineix com aprofitar les idees, també de les empreses.

Per part seva Collboni ha advocat perquè el procés de digitalització serveixi per "evitar noves desigualtats", així com per a "recosir i enfortir la cohesió social".

Precisament per això, ha alertat que si "el mercat marca la pauta, es produirà un efecte de concentració de grans oligopolis i plataformes que (...) no es correspon amb el model social europeu", la missió del qual ha de ser, al seu judici, "millorar la vida de la ciutadania".

Durant els dos dies s'ha parlat sobre els avantatges de la digitalització per a les empreses, la indústria i la transició ecològica amb representants de Telefónica, IBM, Indra, Cellnex, Cisco, Orange o HP i startups com Dribia o expertes com Carme Colomina, Investigadora Principal i Editora del Barcelona Centri for International Affairs o Ana Freire, Directora de l'Àrea de Tecnologia de la UPF Barcelona School of Management.