Les claus del pensament digital, segons Lola Pardo

18 Mayo - 2016

Les empreses es troben avui dia immerses en els processos de canvi relacionats amb la transformació a digital. Una transformació que va més enllà de crear continguts digitals, un ecommerce o tenir xarxes socials. Es tracta d'adaptar la totalitat de l'empresa al món digital, entendre el canvi de paradigma, canvi de models socials i productius, de perspectiva. Per a això, hi ha conceptes essencials del pensament digital indispensables per a tot aquell que desitgi entendre el cúmul d'alteracions que estem vivint en molt poc temps i tracti d'adquirir la magnitud dels processos de transformació que estem vivint.

Lola Pardo és la responsable de desenvolupament de projectes relacionats amb Noves Tecnologies a la Fundació Bancària "la Caixa" i professora de comerç electrònic de la UPF Barcelona School of Management, on també imparteix classes de Marketing Digital en els programes de EMBA i Master of Science. 'El primer gran desafiament és entendre els conceptes claus del món digital però sense oblidar-nos que internet som nosaltres. És una gran eina de la Humanitat per difondre coneixement com un dia ho va ser la impremta i que ha provocat grans canvis en la societat i ho seguirà fent perquè internet és una cosa viva que canvia amb el fem nosaltres', va explicar Lola Pardo en l'última sessió de Tardes d'Emprenedoria de la UPF Barcelona School of Management, que organitza la UPF Business Shuttle.

Per Lola Pardo, el món digital genera 'por' i amenaces en moltes empreses però després la por hi ha moltes oportunitats. Només han de pensar en digital, i per això recomana no oblidar-se mai del que s'anomena les 10 claus del pensament digital:
1. La llei de Moore. Gordon Moore va anticipar que la complexitat dels circuits integrats es duplicaria cada any amb una reducció de cost commensurable. Coneguda com la llei de Moore, la seva predicció ha fet possible la proliferació de la tecnologia a tot el món, i avui s'ha convertit en el motor del ràpid canvi tecnològic.
2. Modernitat Líquida. EL sociòleg Zygmunt Bauman és l'autor del concepte «modernitat líquida» per definir l'estat fluid i volàtil de l'actual societat, sense valors massa sòlids, en què la incertesa per la vertiginosa rapidesa dels canvis ha debilitat els vincles humans. Si abans, la societat es caracteritzava pel sentit de pertinença de l'individu molt marcat entre els diferents estrats socials, ara, amb l'auge de les xarxes socials i les TIC, les identitats globals, volubles, permeables i pròpiament fràgils, oscil·len segons la tendència que marca el consumisme.
3. Transformació vs innovació. Els projectes digitals són de transformació, quan treballen en adaptar una empresa o servei al món digital o d'innovació, quan treballen en una proposta/servei totalment nova (imaginar el futur).
4. Economia col·laborativa. Compartir en comptes de posseir. L'economia col·laborativa o consum col·laboratiu vol canviar el món. Planteja una revolució abraçada a les noves tecnologies on la mirada digital es planteja des del punt de vista del client i les seves necessitats que ja no demanden productes sinó serveis.
5. Mercats inesperats. Les regles del joc han canviat. Avui el mercat és global i inesperadament irrompen en els negocis nous mercats fins ara inimaginables. Sorgeixen noves oportunitats de negoci amb la longtail o nous mercats inesperats com l'asiàtic.
6. Generació Z. La Generació Z són el conjunt de persones nascudes entre els anys 2000 i 2015 que estan acostumades a les interaccions socials mitjançant mitjans virtuals i estan menys acostumats a les interaccions socials reals, les quals en la pràctica representen un desafiament per a molts. A la generació Z també se l'anomena iGen i generació net.
7. Densitat digital. La transformació digital dependrà del grau de densitat digital de cada indústria. Redueix les barreres d'entrada a un sector ja que la densitat digital redueix el cost mitjà per a una empresa de establir-se en un mercat. El risc a equivocar-se és menor.
8. Big Data. El Big Data o dades massives és un concepte que fa referència a l'emmagatzematge de grans quantitats de dades i als procediments emprats per trobar patrons repetitius dins d'aquestes dades. Les dificultats més habituals vinculades a la gestió d'aquestes quantitats de dades se centren en la recol·lecció i l'emmagatzematge, la recerca i l'anàlisi per a la correcta presa de decisions.
9. Multicanalitat. La relació amb els clients es multiplica amb l'aparició de nous canals de venda i comunicació. Estar conscientment i de manera adequada en canals múltiples és cada cop més difícil i requereix una estratègia multicanal definida.
10. Hacking. Els hackers són una de les grans preocupacions del món digital. La seguretat informàtica, també coneguda com ciberseguretat o seguretat digital, és l'àrea que s'enfoca en la protecció de la informació i les dades. Ha d'establir les normes que minimitzin els riscos a la informació digital encara que l'avanç dels progressos tecnològics és més ràpid que la capacitat dels estats a regular.