"Generar riquesa amb menys recursos està bé, però no és suficient"

27 Noviembre - 2020

Pocs conceptes son tan rellevants avui dia com el de la sostenibilitat. Davant d'aquesta tendència, les empreses treballen per aportar elements diferenciadors que facin atractius els seus productes al gran públic. Ara bé, quins incentius tenen les companyies per ser sostenibles? Com evolucionen les empreses i administracions públiques cap al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)?

El consultor mediambiental i director executiu d'Inèdit, Jordi Oliver, i el vicepresident d'Epson, Ernest Quingles, van analitzar juntament amb el vicedegà d'Executive Education de la UPF-BSM, Josep Maria Galí, els nous models de negoci que s'obren amb el repte de la sostenibilitat empresarial durant una conferència organitzada per la UPF Barcelona School of Management.

L'incentiu més important que tenen avui dia les companyies per complir amb els reptes de sostenibilitat és el de transformar el seu model de negoci de la propietat a l'ús del producte

"Generar riquesa amb menys recursos està bé, però no és suficient", va valorar Oliver, vestit amb uns texans sostenibles i amb certificació de comerç just de l'empresa tèxtil holandesa Mudjeans. "Aquests texans no són meus, sinó que només vaig comprar el dret temporal a utilitzar-los", va matisar. I és que segons el director executiu d'Inèdit, l'incentiu més important que tenen avui dia les companyies per complir amb els reptes de sostenibilitat és el de transformar el seu model de negoci "de la propietat a l'ús del producte".

Fins ara, basats en un model lineal, les companyies produeixen milions d'unitats esclaves de la col·laboració necessària del consumidor produint una situació de col·lapse. Segons Oliver, estem davant el final d'una era. "El model que va néixer amb la revolució industrial està morint", va expressar, i va indicar que a mesura que les empreses comencin a cobrar pel servei que presta el seu producte i no per la seva possessió, "interessaran altres elements com ara la durabilitat".

La formació de nous professionals

Per al director executiu d'Inèdit, "formar nous professionals que incorporen la sostenibilitat en el seu currículum és un aspecte clau l'any 2020". La manca de professionals amb capacitat de transformació sostenible de forma ordenada i efectiva és una de les principals barreres amb què es troben les companyies a l'hora d'assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

"La sostenibilitat està presentada a l'estratègia empresarial i ja abasta sectors professionals com la comunicació o el màrqueting", va apuntar. En aquest sentit, Oliver va destacar la formació que la UPF Barcelona School of Management ofereix a executius i executives del futur en clau de sostenibilitat i que es tradueix en programes com el Postgrau en Gestió de la Responsabilitat Social i Corporativa (RSC), el curs Executive Education d'Economia Circular o la Càtedra Mercadona d'Economia Circular, entre altres.

No obstant això, el camí cap a la sostenibilitat no només es basa en la voluntat empresarial de modificar els models de negoci preexistents, sinó que també necessita la comprensió per part del consumidor.

Empreses amb valors

"Som una companyia que té molt present els principis de sostenibilitat i millora per a la vida de les persones", va exposar Ernest Quingles, vicepresident d'Epson, que va subratllar el compromís de l'empresa de ser un "element fonamental de contribució a la societat".

Un exemple d'això és la decisió que Epson va prendre ja fa cinc anys amb la que es prioritza la impressió amb injecció de tinta davant la impressió làser. Les impressores de tinta utilitzen emulsió de pigment i aigua, un sistema que, en paraules de Quingles, "existeix des de la prehistòria i és biodegradable".

Una altra de les iniciatives sostenibles que va concretar el vicepresident d'Epson durant la seva ponència va ser la de "fer renéixer el paper imprès". Un procés que, a diferència del paper reciclat, no requereix aigua i, per tant, ajuda a preservar "un dels recursos naturals més escassos al món", va sentenciar.