Almirall i la UPF Barcelona School of Management creen una càtedra sobre innovació en polítiques farmacèutiques

17 Septiembre - 2021
Jaume Puig Junoy, Director de la Cátedra Almirall; José M. Martínez-Sierra, Director General de la UPF Barcelona School of Management, Ignasi Marti, Director de Relaciones Institucionales y Market Access de Almirall España; Lídia Martín Pereda, General Manager Almirall Iberia.
  • La Càtedra Almirall de Gestió de les Innovacions en Polítiques Farmacèutiques en el Sistema Nacional de Salut serà dirigida pel professor Jaume Puig-Junoy, director del Màster en Economia de la Salut i del Medicament, i la professora Natàlia Pascual Argenté

La UPF Barcelona School of Management i Almirall han anunciat la signatura d'un acord per a la creació de la Càtedra Almirall de Gestió de les Innovacions en Polítiques Farmacèutiques en el Sistema Nacional de Salut (SNS), una iniciativa que dirigirà el professor de la UPF-BSM, Jaume Puig Junoy, director del Màster en Economia de la Salut i del Medicament i comptarà amb la direcció executiva de la professora Natàlia Pascual.

La Càtedra té com a objectiu generar coneixement sistematitzat sobre la política i la gestió de les innovacions farmacèutiques en l'SNS, així com sobre l'impacte econòmic del sector farmacèutic i la gestió organitzativa de l'atenció sanitària a Espanya, a més de traslladar les reflexions als diferents grups d'interès.

Martínez-Sierra: "Els temes d'economia de la salut i de health management han estat sempre prioritaris a la nostra escola i universitat. Després de la covid-19 aquestes àrees prenen més importància que mai. La creació d'aquesta Càtedra és un clar exemple de la significació d'aquesta prioritat".

Aquesta iniciativa treballarà per a analitzar l'eficiència en la gestió de les innovacions en polítiques farmacèutiques del SNS i cerca, també, estudiar i definir els aspectes que impulsen millors resultats en salut per a pacients en àrea dermatològica i/o cardiovascular principalment. Alhora, formarà capital humà i oferirà pràctiques a alumnat de diferents perfils.

El director general de la UPF Barcelona School of Management, José M. Martínez-Sierra, ha subratllat que “els temes d'economia de la salut i de health  management han estat sempre prioritaris a la nostra escola i universitat. Després de la covid-19 aquestes àrees prenen més importància que mai. La creació d'aquesta Càtedra és un clar exemple de la significació d'aquesta prioritat. I què millor que fer-ho amb un líder del sector com Almirall”.

Ignasi Martí, director de Relacions Institucionals i Market Access d'Almirall España, ha destacat: “Des d'Almirall creiem que iniciatives com aquesta són fonamentals perquè nostre SNS continuï avançant i pugui donar resposta als futurs reptes sanitaris que se'ns plantegen. La incorporació de polítiques farmacèutiques diferencials i innovadores, que podran sorgir de Càtedres com aquesta, on es comparteix experiència i coneixement, contribuiran a una millor qualitat assistencial a Espanya i a millors resultats en salut per als pacients i la nostra societat”.

Plans de futur

Puig Junoy, director d'aquesta iniciativa, ha apuntat la importància d'aquesta Càtedra en el futur de les polítiques d'innovació en l'SNS: “La gestió de les innovacions en política farmacèutica es reorientarà en un futur cap a innovacions organitzatives i cap a serveis, amb un menor focus en la valoració aïllada de nous medicaments i més en el paper integral de l'atenció dins de la qual el medicament és un element important juntament amb la resta de recursos assistencials”.

“Un nou medicament no sempre suposa una innovació per a la qual valgui la pena pagar des d'un punt de vista social, ni totes les innovacions representen el mateix valor social. Els mètodes que ofereixen l'economia de la salut en general i l'avaluació econòmica en particular estan ja prou desenvolupats com perquè resultin aplicables en els processos de presa de decisions sobre política farmacèutica”, ha afegit el professor.

Pascual: “Almirall és una de les empreses farmacèutiques amb més recorregut al nostre país i amb una forta presència internacional que sempre ha tingut la UPF-BSM com a referent en formació en economia de la salut i gestió sanitària. Aquesta Càtedra suposa la consolidació d'aquesta col·laboració”.

Entre les activitats previstes, la Càtedra organitzarà una Trobada d'Experts en Gestió Sanitària en la qual es debatrà sobre l'eficiència en la gestió de les innovacions en polítiques farmacèutiques. S'espera que en la trobada hi participin més de 200 assistents, entre gestors, farmacèutics i clínics que participen i prenen decisions en la gestió de la política farmacèutica a escala macro, meso i micro del SNS.

La Càtedra també encarregarà un estudi sobre l'impacte econòmic del sector farmacèutic en el PIB d'Espanya a fi d'establir un mètode econòmic reconegut per al càlcul d'aquest impacte i oferir xifres basades en la millor evidència disponible.

Per part seva, Natàlia Pascual, ha afirmat: “Almirall és una de les empreses farmacèutiques amb més recorregut al nostre país i amb una forta presència internacional que sempre ha tingut la UPF Barcelona School of Management com a referent en formació en economia de la salut i gestió sanitària. Aquesta Càtedra suposa la consolidació d'aquesta col·laboració”.