'Cartas a María', de Maite García Ribot, s'emporta el premi al millor documental de Cinespaña 2015

14 Octubre - 2015

Cinespaña 2015, el festival de cinema espanyol celebrat a la ciutat francesa de Toulouse, ha atorgat el guardó al millor documental a Maite García Ribot per "Cartas a María".

"Cartas a María" és una iniciativa del Màster en Documental de Creació de la Universitat Pompeu Fabra produïda per Mallerich Films-Paco Poch i Pages & Images (Montpeller). Aquest premi inclou una dotació econòmica, en aquest cas de 2.000 euros per part de la regió Migdia-Pirineus i un acord pel qual France 3 Migdia-Pirineus tentrá els drets de difusió del documental a la televisió.

Maite García, alumna del Màster en Documental de Creació de la UPF Barcelona School of Management, va començar a gestar el documental mentre cursava el Màster, del qual han sortit obres tan reconegudes com La Plaga (Neus Ballús), Buenaventura Durruti, anarquista (Jean Louis Comolli i produïda per Paco Poch), El Cielo Gira y Mercado de Futuros (Mercedes álvarez), Cravan vs. Cravan i La La Leyenda del Tiempo (Isaki Lacuesta) o Dies d'Agost (Marc Recha).

El documental és fruit de la necessària recuperació de la memòria familiar per part de Maite García just quan el seu pare comença a patir alzheimer i no pot narrar la història dels seus avis, desconeguts fins aleshores. 'Cartas a María' intenta recuperar les petjades del seu avi, Pedro García León, un dels centenars de milers d'espanyols que van creuar els Pirineus en 1939. Maite García reconstrueix el passat familiar, una dura història vital d'exili -que és la història de tota una generació- gràcies a 46 cartes recuperades del seu avi.

'A cambio de nada’, l'òpera prima com a director de Daniel Guzmán, va obtenir la Violeta a la millor pel·lícula del festival dedicat al cinema espanyol. Gracia Querejeta i Antonio Moreno s'han alçat amb el premi al millor guió pel text de 'Felices 140', dirigida per la pròpia Querejeta.