"El que no m'ajudava al laboratori m'era un avantatge en comunicació"

28 Diciembre - 2020

Luis Quevedo
Codirector i presentador de El Método, de RTVE
Alumni Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental

Luis-quevedo

Per què vas escollir dedicar la teva vida professional a la comunicació i divulgació científica?

Luis Quevedo: Em vaig llicenciar com a biotecnòleg originalment i, poc després, vaig adonar-me que el meu amor per la ciència no s'havia de traduir necessàriament en dots per estar en un laboratori. Sempre he sigut d'una enorme promiscuïtat intel·lectual i perseguir una carrera científica, fer el doctorat, realitzar una estada postdoctoral, etc., suposa un focus molt centrat que no era compatible amb el meu caràcter.

Vaig adonar-me que el que no m'ajudava al laboratori m'era un avantatge en el món de la comunicació, la divulgació i el periodisme. En aquell moment tenia clar que necessitava formar-me –com vaig fer abans en ciència– en comunicació.

Com valores la teva experiència a la UPF-BSM estudiant el Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental i com t'ha ajudat en la teva carrera professional haver estudiat aquí?

L.Q.: Vaig trobar en el Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF Barcelona School of Management el lloc ideal. Vaig poder entrenar-me i aprendre el que és essencial i que tot comunicador científic necessita, i vaig fer-hi els meus primers contactes primer com a amistat i després purament professionals que m'han acompanyat en la meva carrera. Com a part del meu programa educatiu i que va ser molt important, destacaria les pràctiques a TVE amb l'influent Eduard Punset al seu programa Revés. Aquí va arrencar realment la meva carrera fins ara.

El Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental em va servir per entrenar-me i aprendre el que és essencial per a tot comunicador científic. A més, hi vaig fer els meus primers contactes que m'han acompanyat en tota la meva carrera professional

Quin impacte social creus que poden tenir els projectes que estàs realitzant actualment a El Método, de RTVE?

L.Q.: Actualment tinc l'enorme privilegi de poder dur a terme un projecte com El Método a RTVE que, a més de ser un repte professional, té una dimensió de servei públic molt important. Tant a mi com al meu equip ens genera molta pressió però també una infinita satisfacció i orgull poder ser d'utilitat a la ciutadania en temps tan convulsos i estranys com els actuals.

Juntament amb altres projectes com El Verificador de RTVE i la bona feina que estan fent no pocs companys al món de la comunicació crec que, junts, podem ajudar a informar, assossegar i, espero que en última instància, a sortir abans, millor o més savis de tota aquesta situació com a ciutadans.

A títol exclusivament personal, la multitud de preguntes que rebo a les meves xarxes socials sobre vacunes, tests, mesures que cal prendre o verificació de notícies són, per a mi, una indicació de l'enorme grau d'incertesa que hi ha. Tot el que puguem fer per ajudar-nos a navegar aquestes aigües turbulentes de la manera més senzilla possible crec que ha de ser necessàriament benvingut. És un orgull que la radiotelevisió pública hagi confiat en l'equip d'El Método i en mi per a aquesta tasca.

El Método ens genera molta pressió tant a mi com al meu equip, però també una infinita satisfacció i orgull poder ser d'utilitat a la ciutadania en uns temps tan convulsos

Quins són els teus principals reptes professionals?

L.Q.: El meu principal repte diari és fer bé la meva feina: informar amb el màxim rigor –m'agrada dir sempre que amb rigor científic, però mai amb rigor mortis– d'una manera que sigui rellevant, comprensible i també entretinguda i, en última instància, útil pels qui em vegin, escoltin o llegeixin en algun mitjà.

La meva il·lusió, no sé si a curt, mitjà o llarg termini, és seguir aprenent a divulgar i comunicar millor i, si ho aconsegueixo, fer-ho no només en àrees exclusivament científiques, sinó explorar altres interessos que crec que moltíssimes persones compartim i que poques vegades s'observen des d'una sensibilitat informada des de la ciència.