Alumni entrevista... Antonio Fontelles

Antonio Fontelles
Project Manager a la Comissió Europea
Alumni Màster en Negocis Internacionals

"Definitivament, tenir un diploma UPF-BSM m'ha obert portes que, d'una altra manera, m'haurien quedat tancades"

Per què vas escollir dedicar la teva vida professional a l'àmbit dels afers, negocis i cooperació internacional?

Antonio Fontelles (A.F.): Quan era un nen m'encantaven les classes de geografia. Era com si pogués viatjar sense sortir de l'escola. Volia veure i conèixer altres països, altres cultures... Amb el divorci dels meus pares quan jo tenia set anys vaig tenir la primera oportunitat de fer-ho: vaig anar a viure amb la meva mare durant un temps a l'estranger, primer als EUA i després a l'Argentina. Ella intentava refer la seva vida en condicions adverses i la meva germana i jo intentàvem adaptar-nos i comprendre la situació. Aquella vivència em va obrir els ulls i va preparar la meva ment per al món des de ben aviat. Quan vaig escollir dirigir la meva carrera professional cap a l'àmbit dels afers internacionals vaig reconnectar amb aquell nen curiós i aventurer que volia no tan sols conèixer el món, sinó ajudar a canviar-lo per fer-lo millor i més just.

La meva carrera als negocis internacionals em reconnecta amb el nen que un dia vaig ser i que volia conèixer i millorar el món

Com valores la teva experiència a la UPF-BSM estudiant el Màster en Negocis Internacionals? Estudiar aquí t'ha ajudat en la teva carrera professional?

A.F.: Per a mi ha estat molt interessant l'experiència d'haver estudiat el Màster en Negocis Internacionals de la UPF-BSM. La meva intenció era afegir un punt més al meu CV i, concretament, quelcom vinculat amb els negocis. A través del Màster vaig tenir la possibilitat de millorar els meus coneixements en administració financera de projectes i negocis internacionals i, a més, vaig poder aprofundir una mica més en la legislació europea relacionada. A més, l'oportunitat de viure un any a una ciutat meravellosa com és Barcelona m'ha permès no només millorar els meus coneixements en castellà i, fins i tot, una mica en català, sinó també estar en contacte amb una comunitat internacional molt dinàmica i diversificada. Definitivament, tenir el diploma de la UPF-BSM m'ha obert portes que, d'una altra manera, m'haurien quedat tancades i el meu títol és reconegut no tan sols a escala local, sinó també internacional.

Quin impacte social creus que poden tenir els projectes que estàs realitzant actualment a la Comissió Europea?

A.F.: Anteriorment havia treballat en programes d'intercanvi internacional d'estudiants europeus cap a Austràlia i el Japó i en programes de construcció de capacitacions a universitats de l'Amèrica Llatina. Actualment treballo a l'Àrea d'Administració de Projectes i Subsidis Europeus en Educació Superior de la Comissió Europea, en el marc del programa Erasmus+ i, de moment, treballo en programes de suport a professors, investigadors i universitats que ofereixen i es dediquen a cursos i estudis sobre investigació europea, sobretot en països de la regió de l'est d'Europa. En tots aquests casos, el que m'ha mogut és saber que a través de la meva feina estic ajudant una persona, comunitat o entitat educacional a obtenir quelcom (una formació, una capacitació, una experiència laboral o de vida...) que, per una altra via, no hauria aconseguit. La meva feina, doncs, certament ajuda a millorar no només la vida o funcionament d'aquest individu o organització, sinó també el seu entorn amb la consegüent millora de les seves condicions de vida.

L'oportunitat de viure un any a una ciutat meravellosa com és Barcelona m'ha permès no només millorar els meus coneixements de castellà i, fins i tot, de català, sinó estar en contacte amb una comunitat internacional molt dinàmica i diversificada

Quins son els teus principals reptes professionals?

A.F.: Jo diria que, en el món dels afers internacionals, el repte professional més important serà sempre la capacitat d'adaptació al client o l'interlocutor. Treballar amb persones que vénen de cultures molt diferents de la teva no sempre és fàcil i encara que a vegades pots pensar que ho estàs fent correctament, te n'adonaràs més tard que t'equivocaves. En aquest sentit, un altre repte important és el de mantenir sempre canals de comunicació oberts i constants amb clients externs i interns, tenint en compte que els seus mètodes de llenguatge poden ser diferents dels teus i que has d'aprendre a dominar-los. La formació contínua en un món cada cop més canviant i amb tecnologies cada cop més ràpidament ultrapassades és, sens dubte, juntament amb la càrrega de feina cada cop més gran, un repte que et deixa amb poc marge per administrar la resta de tasques.

Entrevista Antonio Fontelles