"El màster em va ajudar a fer el salt a Brussel·les i a treballar en polítiques públiques dins de la Comissió Europea"

15 Diciembre - 2020

Ana García Valdivia
Blue Book a la Secretaria General de la Comissió Europea
Alumni Màster en Periodisme Polític Internacional (2017-2018)

Ana Garcia Valdivia

Per què vas escollir guiar la teva vida acadèmica i professional cap al Periodisme Polític Internacional?

Ana García Valdivia (A.G.V.): Des de ben jove he seguit amb molt d'interès l'actualitat política nacional i, amb el pas del temps, també vaig començar a interessar-me per les qüestions internacionals. La figura del periodista com a quart poder, com a altaveu d'històries com aquell que porta la informació a les llars sempre em va atreure. Tanmateix, a l'hora d'escollir carrera vaig optar per Dret i Ciències Polítiques, ja que el contingut d'aquests graus em semblava més interessant per formar-me com a futura periodista. Va ser un cop acabada la universitat quan vaig decidir que havia arribat el moment d'instruir-me en periodisme, aprendre'n el vessant més tècnic i estudiar-ne la història i els gèneres, així com fer classe amb corresponsals de diverses regions del món mentre seguia especialitzant-me en els temes que m'agradaven. Així va ser com vaig arribar a la UPF Barcelona School of Management fa poc més de tres anys per cursar el Màster en Periodisme Polític Internacional.

Quin impacte social creus que poden tenir els projectes que estàs realitzant, actualment, a la Comissió Europea i/o a la resta de les entitats amb què has col·laborat?

A.G.V.: Actualment la meva feina consisteix a elaborar i coordinar les polítiques comunitàries des de la Secretaria General de la Comissió Europea. Com qualsevol política pública, les directives, regulacions i recomanacions que surten de la Unió Europea tenen un impacte directe en la vida de les persones i la gran majoria d'elles es traslladen a les legislacions dels estats membres. Dit d'una altra manera, els treballadors de la Comissió son una mena de "funcionaris d'Europa", i el seu paper ha d'estar orientat a servir l'interès general dels més de 500 milions de ciutadans que la conformen.

La figura del periodista com a quart poder, com a altaveu d'històries i com a aquell que porta la informació a les llars sempre m'ha atret

Abans de la Comissió Europea vaig estar treballant a EuroMed Rights, una ONG especialitzada en drets humans, econòmics i socials als països del Mediterrani, la funció principal de la qual a Brussel·les és influenciar les polítiques europees perquè aquestes siguin favorables i reforcin els drets fonamentals davant els altres lobbies que advoquen per reduir-los i que, no cal dir-ho, existeixen i tenen molt poder. Per això és imprescindible que hi hagi una societat civil organitzada que participi de l'elaboració de les polítiques públiques i garanteixi que les institucions no es desvien de la recerca de l'interès general, siguin transparents i rendeixin comptes. Quan vius a Brussel·les és fàcil adonar-te de l'impacte social que té la feina de les milers d'ONG amb seu a la capital europea, ja que gràcies a elles les institucions de la UE fan millor la seva feina.

Quin son els teus principals reptes professionals?

A.G.V.: M'agradaria orientar la meva carrera cap a les polítiques públiques, bé sigui des de les institucions, bé des de la societat civil organitzada. Crec que és important buscar un nínxol d'especialització. En el meu cas, els temes que més he treballat estan lligats als drets humans i els afers europeus. No obstant això, també és bo estar obert a aprendre sobre temàtiques noves, ja que sempre serà un valor afegit. D'altra banda, no he oblidat el periodisme. Ja va diversos mesos que vaig deixar de col·laborar amb mitjans (fins febrer escrivia regularment a la revista Forbes) per motius d'incompatibilitat, però és una professió que em segueix apassionant i a la qual espero tornar, encara que potser com a activitat complementària i amb una especialitat relacionada amb les temàtiques en què treballo.

Crec que és important buscar un nínxol d'especialització. No obstant això, és bo estar obert a aprendre sobre temàtiques noves, ja que sempre serà un valor afegit

Com valores la teva experiència a la UPF-BSM estudiant el Màster en Periodisme Polític Internacional i com t'ha ajudat en la teva carrera professional estudiar aquí?

A.G.V.: Tinc molt bons records del meu pas pel màster. Valoro molt la qualitat dels continguts i del professorat, i sobretot comparteixo el plantejament que combina les classes estrictament de periodisme amb els molts temes de relacions internacionals, història i política que crec que son molt útils a l'hora d'exercir com a redactor o corresponsal. A més, vaig tenir la sort de tenir uns companys meravellosos amb els quals compartia interessos i donava gust anar a classe.

Professionalment, el màster em va ajudar a fer el salt a Brussel·les, on vaig començar fent unes pràctiques a la secció internacional d'El Periódico de Catalunya que vaig acabar enllaçant amb la beca al diari d'afers europeus Aquí Europa. Ambdues experiències m'han ajudat a desenvolupar la meva carrera a Brussel·les i acabar treballant en polítiques públiques dins de la Comissió.