Aliances estratègiques que creen valor

2 Junio - 2023
Alianzas estratégicas que crean valor

El valor de les aliances estratègiques

"Els quatre pilars de les aliances estratègiques són la Formació, la Construcció, el Desenvolupament i l'Evolució", va assegurar el professor de la UPF Barcelona School of Management Marcos Eguiguren en la presentació del llibre que ha coescrit al costat del professor d'ESADE Jaap Boonstra, "Aliances estratègiques que creen valor". L'acte va tenir lloc recentment a la seu de la UPF-BSM en el marc de la Setmana de l'Ètica al Management, i va ser presentat pel director general de l'escola, José M. Martínez-Sierra.

"Jaap i jo comencem a parlar d'aquest llibre fa molt de temps. Coincidim en moltes idees i aventures. I fa quatre o cinc anys vam fer l 'outline del llibre, que no té gaire a veure amb el resultat final", va recordar el professor Eguiguren sobre la gènesi d'Aliances estratègiques que creen valor. A partir d'un marc teòric creat per a l'ocasió, el volum analitza dos casos reals: el de CEMS en la dècada dels 80 i el més recent de la Global Alliance for Banking on Values (GABV). "Què tenen en comú?", es van preguntar els autors "Hi ha un patró?", abans de respondre ells mateixos de manera afirmativa.

Per la seva banda, el professor Boonstra va analitzar l'origen de les aliances, un tema pel qual sent certa fascinació. "Les aliances comencen amb un somni, una passió o una urgència: educar futurs líders perquè tinguin respecte, consciència i responsabilitat social, i contribuir a una Europa en pau i col·laborativa. És una ambició important", va apuntar.

Després de les dues primeres fases, les de Formació i Construcció, arribaria la de Desenvolupament, que seria el "next step": per exemple, globalitzar-se. I l'última, l'Evolució, consistiria a reinventar-se, va explicar l'expert, una fase que també té un gran interès: per exemple, com pot una aliança mantenir la seva identitat alhora que evoluciona cap a un altre estadi?

La segona part de l'esdeveniment va consistir en una taula rodona en la qual als autors del llibre s'hi van sumar Sonia Felipe, directora

de Comunicació i Màrqueting de la Global Alliance for Banking on Values, i Joan Cabezas, CEO de Nactiva.

La primera va explicar que la seva aliança va néixer l'any 2009 per iniciativa de diversos bancs (des dels 3 fundadors fins als 71 d'avui dia, procedents de 45 països de tot el món), que agrupa "negocis diversos amb un objectiu comú: promoure unes finances ètiques, sostenibles, i amb un impacte social". La GABV tindria dues dimensions, va desgranar Felip: una interna, que busca l'enfortiment dels bancs i entitats que formen part de l'aliança, i una altra externa, els objectius de la qual serien sumar iniciatives i poder arribar a influir en el sistema financer.

A continuació, va ser el torn de Joan Cabezas, qui va definir la seva organització, Nactiva, com "una plataforma col·lectiva on tenen cabuda empreses, ONGs, governs, entitats financeres, etc. (de moment, 12 empreses d'alt nivell i altres més petites) amb el propòsit comú de protegir i regenerar el capital natural a la Mediterrània". Es tracta d’un gran somni alhora que una gran dificultat", va reconèixer, que no obstant això, ja ha aconseguit regenerar una superfície gens desganyable de 100.000 hectàrees.

Créixer a escala

A la pregunta de què us treu el son a la nit?, Sonia Felipe va respondre que "el més important és crear una aliança que tingui impacte, perquè si els membres no troben valor, formaran altres aliances"; per la seva banda, Joan Cabezas va opinar que "tenir projectes transformadors que estiguin recolzats per membres de l'aliança i altres entitats, i que creixin a escala per aconseguir la missió. Cal passar a l'acció, sí, però fer-ho a escala".

Quina és llavors la definició d'una aliança que creï valor, i que tingui un futur sostenible?, va plantejar finalment un assistent a l'acte. El professor Eguiguren va oferir la resposta: una associació d'actors econòmics totalment independents i sobirans (és a dir, principalment empreses) a la recerca d'un propòsit comú al qual tots aspiren, que supera la seva pròpia voluntat de lucre, i que excedeix la consecució del benefici de les parts que la formen. I en tots els seus estadis, la seguretat ("confidence") i la confiança ("trust") són els seus elements més importants, va ampliar el professor Boonstra.