Alfons Cornella comparteix deu aprenentatges clau en innovació

8 Octubre - 2020

Durant les dues últimes dècades, el camp de la innovació ha avançat a passes de gegant. Ho sap prou bé Alfons Cornella, innovador i fundador de The Institute of Next, companyia que pretén empènyer aquelles empreses que així ho vulguin a realitzar una reflexió a llarg termini sobre els canvis que han de venir i que transformaran els models de negoci del futur. Durant la sessió "Què hem après d'innovació: 20 anys de projectes", Cornella ha compartit els deu aprenentatges clau del sector dels últims temps basant-se en el seu darrer llibre "Cómo innovar sin ser Google" (Profit, 2020). Un manual que, en paraules de Cornella, "explica com s'ho pot fer una empresa mitjana sense ser un gran conglomerat com Google".

Decàleg innovació Alfons Cornellà

• La innovació és una qüestió d'humans. El punt crític de la innovació és la recompensa i, sense canviar la manera com incentivem les persones i els equips, es fa impossible avançar en innovació. La innovació consisteix, sobretot, a liderar i a com impactar en les persones.

• Innovació és un 20% idea i un 80% execució. La innovació es confon fàcilment amb creativitat. Tendim a pensar que la innovació consisteix a emplenar una paret de post-its però, tanmateix, es tracta d'un esforç constant. No és quelcom puntual.

• Hi ha massa innovació innecessària. La innovació ha de resoldre problemes. La manera de començar a innovar és trobar un problema significatiu, quelcom que tingui sentit resoldre. No hi ha innovació sense algú disposat a valorar l'aportació que hi donem.

• Els humans som complicats. Gestionar persones és un procés d'innovació complex. No tenen por al canvi, sinó a perdre amb el canvi. Per això no s'ha de gestionar a través d'outputs (objectius complerts) sinó d'outcomes (resultats esperats). La innovació ha de ser un procés compartit.

• Humans x Màquines. La intel·ligència artificial canviarà la manera com innovem i creem els nostres models de negoci. Augmentarà de forma profunda la capacitat de les organitzacions de generar idees útils.

La innovació ha de resoldre un problema. La manera de començar a innovar és trobant un problema significatiu, quelcom que tingui sentit resoldre.

Alfons Cornella, innovador i fundador de The Institute of Next

• L'Àsia canvia les regles del joc. L'impacte del continent asiàtic en la innovació serà totalment rellevant. Les empreses xineses, concretament, estan canviant les regles de joc, bé sigui pels acceleradors de hardware de què disposen, bé per la lectura del mercat a través de les xarxes socials que realitzen.

• Empreses i start-ups. Les empreses establertes coneixen i dominen el mercat, mentre que les start-ups generen idees. La innovació consisteix a rodejar-se de start-ups perquè desenvolupin productes mentre l'empresa gestiona el mercat.
  • Idees, valor i resultat. Perquè la innovació funcioni ha de seguir un sistema triangular. És un motor de tres temps que ha de funcionar constantment. El punt clau, no obstant això, és el valor: el primer que cal fer és una anàlisi del valor percebut per part de l'usuari al qual va dirigida la innovació. Ex.: Model Verne.

• Aplicar mètriques que mesurin objectius. La innovació precisa d'objectius clars mesurats amb els seus adequats KPIs (indicadors de performance) y mètriques. Ex.: ISR (Innovation Sales Rate). Determina el percentatge de vendes de l'empresa que correspon en aquest exercici a productes llançats en els últims tres a cinc anys.

• La complexitat ho canvia tot. La innovació ja no pot ser una trajectòria directa, sinó que ha de ser adaptativa. La innovació és un procés molt dinàmic.

Si t'has perdut la sessió, pots recuperar-la en aquest enllaç.

Contrasenya: Bsm2020!