La covid-19 accelera el 'home-delivery' de medicació i la telefarmàcia

18 Noviembre - 2020

mòbil amb imatges de medicaments

La pandèmia de covid-19 ha obligat els professionals sanitaris a adaptar-se i buscar de forma ràpida i flexible nous canals per apropar la medicació i l'atenció al pacient. Precisament sobre els reptes de la telefarmàcia i home-delivery ha tractat el primer webinar de la tercera edició Trobada d'Experts en Gestió sanitària i Economia de la Salut.

Els directors de la Trobada, Jaume Puig-Junoy i Josep Lluís Segú Tolsa, van inaugurar la trobada aquest dimarts 17 de novembre, que enguany se centra en l'àmbit de caràcter més micro de la gestió farmacèutica sense oblidar-ne les implicacions globals per al conjunt de el Sistema Nacional de Salut.

En el debat del primer webinar, moderat pel professor Josep Lluís Segú, van participar el Dr. Jordi Nicolau de l'Hospital Universitari Mútua Terrassa i actual vicepresident de la Societat Espanyola de Farmàcia Hospitalària; la Dra. Dolors Soy de l'Hospital Clínic de Barcelona; Dr. Gabriel Mercadal de l'Hospital Mateu Orfila de Menorca i el Dr. Vicente Merino de l'Hospital Universitario Virgen Macarena de Sevilla, amb el títol de Home-delivery & telefarmàcia: la gestió de l'accés i la continuïtat assistencial.

La UPF Barcelona School of Management, amb el patrocini d'Almirall i sota la direcció acadèmica de Jaume Puig-Junoy i Josep Lluís Segú Tolsa, organitza l'acte

Els experts coincideixen que els hospitals de proximitat, els centres de salut, les oficines de farmàcia, el lliurament a domicili i les videoconferències han irromput en la "nova" normalitat i possiblement han estat canvis que han vingut per quedar-se.

Que aquests canvis es mantinguin i aconsegueixin garantir la continuïtat assistencial dependrà de la col·laboració entre professionals de l'àmbit hospitalari i comunitari, de la millora de capacitats i d'abordar barreres i reptes no resolts. L'experiència ja adquirida demostra que hi ha noves formes de gestionar els medicaments de dispensació hospitalària i que això pot anar en paral·lel amb millores de l'eficiència i la qualitat de l'atenció si es gestionen de forma adequada.

Els participants van recalcar la necessitat de definir qui assumeix aquestes noves formes i canals de gestió i qui assumeix el seu cost, sense tancar la porta a possibles aportacions econòmiques de l'usuari en l'esforç per apropar la medicació als pacients. Amb la finalitat d'establir un model de telefarmàcia i home-delivery cal tenir en compte els condicionants i l'entorn entre els quals van destacar la legislació, les preferències dels pacients, les limitacions dels diferents canals de distribució en funció del tipus de medicament, així com adaptar els nous canals a les necessitats de les patologies, amb un especial focus en les malalties cròniques.

Tres webinar i 200 assistents

La Trobada, organitzada per la UPF Barcelona School of Management amb la col·laboració d'Almirall, és un punt de trobada consolidat que enguany compta amb 200 assistents, entre ells farmacèutics d'hospital, gestors i decisors de la prestació farmacèutica del sistema de salut.

El primer webinar d'aquesta trobada se centra en les noves formes de dispensació adoptades en plena pandèmia

Aquest any la Trobada s'ha traslladat a un format completament en línia i els participants assistiran a tres sessions webinar especialitzades, un cop a la setmana, per debatre de forma participativa i basada en l'experiència sobre com els serveis de farmàcia hospitalària afronten nous reptes organitzatius a nivell de la micro i meso gestió, així com sobre quines són les tendències en la gestió macro de la política farmacèutica. Tot això amb la mirada posada en l'impacte que està tenint la pandèmia de covid-19 sobre els serveis de farmàcia hospitalària.

La UPF Barcelona School of Management és l'escola de management de la Universitat Pompeu Fabra (UPF-BSM), una de les millors universitats del món segons els principals rànquings internacionals. Els programes en Economia de la Salut i del Medicament tenen una trajectòria de formació en línia, presencial i d'executive education de més de 15 anys, amb el professor Jaume Puig-Junoy com a director de l'equip acadèmic. L'orientació d'aquests programes és professionalitzadora i orientada a la millora de capacitats, amb una vocació de col·laboració entre acadèmics i professionals del sector salut que contribueixi a la transferència de coneixement potenciant la relació entre universitat i empresa.