Arrenca el fòrum Edita Barcelona amb més de 250 persones inscrites

7 Julio - 2016

Més de 250 representants del sector editorial s'han inscrit al primer Fòrum Edita Barcelona, que se celebra del 6 al 8 de juliol a la UPF Barcelona School of Management. La trobada la impulsen el Gremi d'Editors de Catalunya i la Universitat Pompeu Fabra i pretén ser una "plataforma de discussió" sobre l'estat de salut del sector editorial.

La jornada ha arrencat amb la benvinguda per part del president del Gremi d'Editors, Patrici Tixis, i de la directora general de la UPF Barcelona School of Management, Carme Martinell. Tot seguit, el professor i director del Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management, Javier Aparicio Maydeu, ha destacat l'esforç posat en els continguts del fòrum. 'El contingut ha de ser sempre el valor afegit de qualsevol gènere literari'. Tot seguit, el fòrum ha continuat amb una conversa d'excepció entre Richard Charkin, president de l'Associació Internacional d'Editors (IPA) i Daniel Fernández, director general d'Edhasa i president de la Federación de Gremios de Editores de España. ¿Poden els algoritmes substituir el treball dels editors en el futur? El debat va arrencar fent un diagnòstic de la situació de la industria i sense defugir que han perdut un 40% d'ingressos i molta gent i llocs de treball ni el problema de la 'pirateria'. 'Es sorprenent que el Govern espanyol no sigui més col·laborador amb la industria del país en temes de pirateria', ha manifestat Richard Charkin.

Edita Barcelona comptarà en aquests dos dies amb molts ponents, entre els que hi figuren Miguel Aguilar (Editorial Debate), Francisco Antón (Editorial Vicens Vives), Jesús Badenes (Grupo Planeta), Maria Bohigas (Club Editor), Gabriel Brandariz (grupo SM), Núria Cabutí (Penguin Random House Grupo Editorial), Valeria Ciompi (Alianza Editorial), Luis Collado (Google), Reina Duarte (Grupo Edebé, presidenta del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil i representant a l'OEPLI i a l'IBBY), Marina Espasa, coordinadora de Barcelona Ciutat de la Literatura UNESCO o Albert Pèlach (Enciclopèdia Catalana).

Entre els assistents, hi ha també estudiants i ex alumnes del Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management, que prèviament han pogut suggerir preguntes i temes de debat als ponents. Molts ja són, de fet, "editors júniors", ha expressat el director del Màster, Javier Aparicio Maydeu.

Barcelona, capital literària

L'acte compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona. El regidor de Cultura, Jaume Collboni, ha destacat que el Fòrum és "el primer gran acte" lligat a la condició de Barcelona de ciutat literària de la UNESCO. Collboni ha considerat que Barcelona té una "capitalitat literària per se", tant en llengua catalana com castellana. " El 50% de les decisions que tenen a veure amb les editorials –en aquestes dues llengües– es prenen a Barcelona", ha quantificat, "i això ha de tenir una correspondència", per exemple amb trobades com el Fòrum Edita Barcelona.

El periodista, escriptor i un dels codirectors del Fòrum, Sergio Vila-Sanjuán, ha recordat que la capital catalana ostenta una tradició de gairebé 100 anys d'acollir reunions internacionals d'editors. "Es va fer abans de la Guerra Civil amb la Unión de Editores, als anys 60 amb una reunió del Congrés Internacional d'Editors, el 1996 altra vegada amb Salman Rushdie com a orador convidat, i a l'Any del Llibre el debat 'Els futurs de la indústria editorial", ha repassat.