La UPF Barcelona School of Management i Triodos Bank creen la Càtedra en Finances Sostenibles

13 Mayo - 2021
Càtedra Finances Sostenibles
  • La Càtedra de Finances Sostenibles (CFS) donarà suport i orientarà el sector financer i grups d'interès des d'un enfocament teoricopràctic i de manera independent
  • La CFS comptarà amb la participació activa de Triodos Bank, banc europeu referent en banca ètica i sostenible

La UPF Barcelona School of Management (UPF-BSM) i Triodos Bank, entitat de crèdit de banca ètica, signen un acord per a la creació de la Càtedra en Finances Sostenibles (CFS), un centre internacional de recerca, intercanvi d'experiències, divulgació i formació en aquest àmbit.

Segons el professor Marcos Eguiguren, director de la càtedra, “la CFS vol ser un líder d'opinió avançat en el desenvolupament de les finances ètiques i sostenibles, per a donar suport i orientar el sector financer i els seus grups d'interès cap a una evolució de les finances com a força disruptiva determinant cap a una economia més justa i sostenible, en la qual la dignitat humana i la conservació del planeta se situïn en el centre de l'activitat econòmica i, per tant, dels objectius empresarials”.

La visió de la càtedra és aconseguir “un sector financer estable i resilient que contribueixi a una economia centrada en les persones i el manteniment de la vida en el planeta”, amb una missió fundacional centrada en “afavorir i contribuir al debat sobre finances sostenibles amb un enfocament teoricopràctic, i de manera independent”.

En paraules de Mikel García-Prieto, director general de Triodos Bank, “la CFS es basarà, de la mà del professor Marcos Eguiguren i amb els membres del Consell Acadèmic, en la solidesa de la UPF Barcelona School of Management, en els seus recursos acadèmics, els seus docents i investigadors/es, així com en la seva xarxa internacional i la seva capacitat d'aliances amb altres centres acadèmics. Triodos Bank, promotor inicial de la càtedra, i la UPF-BSM compartim una mateixa visió, i les missions corporatives de la qual s'enfoquen en l'alineament de les seves activitats de docència, recerca i divulgació i la seva contribució com a institució a la salut del planeta”.

El director general de la UPF Barcelona School of Management, José M. Martínez-Sierra, valora molt positivament aquesta aliança: “Com he dit en diverses ocasions, la UPF-BSM és una escola business friendly amb les empreses que representen la millor cara del seu sector empresarial. En aquest context Triodos Bank és el paradigma del que m'agrada definir com business with a human face, atès que més enllà d'apostar per les finances sostenibles es corporifica com un model integral al servei d'aquestes. Volem que els nostres estudiants entenguin que amb el privilegi de la formació i el lideratge en el sector privat i públic hi ha una responsabilitat social que supera els interessos individuals i sectorials i aquests són els que afegeixen valor al conjunt de la societat i del sistema econòmic”.

La CFS neix de la feina prèvia desenvolupada pel Fòrum Acadèmic de Finances Sostenibles, iniciativa constituïda per Triodos Bank i Analistes Financers Internacionals (AFI) el 2019, i pretén expandir aquest treball cap a una nova dimensió. La intenció és posicionar-se com a líder en finances ètiques i sostenibles al sud d'Europa i contribuir a un canvi en el sector de les finances a Espanya.

Finances i ODS

El Banc Mundial i el Fons Monetari Internacional argumenten que la consecució dels ODS exigirà d’un creixement enorme del finançament sostenible d'entre 5 i 7 bilions de dòlars. Les finances convencionals no són el model més adequat per a aquest finançament i per això “la creació d'una càtedra, la més rellevant en aquest camp constituïda a Espanya, amb el suport d'un dels bancs líders mundials en finances sostenibles, pot contribuir a crear el coneixement i la cultura que animin la voluntat de canvi que requereix el sector, els organismes legisladors i reguladors i la pròpia societat”, afegeix Eguiguren.

Les finances sostenibles han vingut per a quedar-se i transformar el model dominant. La pressió social, acompanyada pels governs, obliga el sector financer a fer passos en aquesta direcció, que han d'implicar un profund canvi en la manera en què asseguradores, bancs, gestores de fons i altres intermediaris financers orienten i defineixen la seva activitat. La càtedra pretén ajudar a aquesta transició des de la seva capacitat de generació de coneixement i de divulgació.